Het Zuidelijk Toneel met Rashif El Kaoui & Ahmet Polat
Over kijken en bekeken worden
Meer dan duizend woorden
In de Bastaard onderzochten Rashif El Kaoui en Ahmet Polat aan de hand van Rashif’s familiegeschiedenis wat het betekent om als dubbelbloed in het leven te staan. In dit nieuwe toneelstuk zullen ze aan de hand van fotografie inzicht geven in de manieren van kijken naar de werkelijkheid. Hoe fotografie al van oudsher gebruik maakt van manipulatie om het ‘juiste’ beeld te krijgen.
In de nieuwe voorstelling komt niet Rashif, maar Ahmet centraal te staan. Hij is een gevierd fotograaf en filmmaker en weet als geen ander welk effect je met beeld kan bereiken. Fotografie gebruikt van oudsher manipulatie om het ‘juiste’ beeld te krijgen. Er is bijvoorbeeld de fotoreeks die Ahmet vond in het Museum van Hilversum. Het leken verzetsfoto’s uit de Tweede Wereldoorlog maar het bleken re-enactments uit 1945 om niet te vergeten wat er in de oorlog was gebeurd.
In ‘Meer dan duizend woorden’ geven El Kaoui en Polat aan de hand van fotografie inzicht in verschillende manieren van kijken naar de werkelijkheid.
Ze vertrekken van foto’s die bepalend geweest zijn voor Ahmets leven als fotograaf. Rashif schrijft er teksten bij, maar schrijft daarbij niet enkel over de beelden, maar ook over Ahmet zelf. Wat doen die beelden met hem? Wat wil hij erover kwijt? Wat zegt Ahmet wél en wat laat hij na te vertellen? En waarom?
De voorstelling gaat over wat we bekijken, hoe we kijken en vooral over wat we ‘willen’ zien. Een persoonlijk verhaal verteld in de prachtige taal van Rashif El Kaoui.
“'Het driejarig dode jongetje op het strand, het wegvluchtende naakte meisje tijdens de Vietnamoorlog, de soldaten die de Amerikaanse vlag rechttrekken tijdens de Tweede Wereldoorlog, Neil Armstrong op de maan, de man voor de tanks op het Tiananmenplein, de rok van Marilyn Monroe,… Wat zeggen al die beelden over onze manier van kijken?'”
Specificaties
Première: 6 april 2024 première, Theater aan de Parade Den Bosch
Speelperiode: 5 april t/m 26 mei 2024
Speelt in: vlakke vloer, kleine zalen
Technische specificaties: nettospeelvlak 6x6 (bxd)
Aantal spelers op de vloer: 2
Verkoop in Vlaanderen verloopt via Ruth Bresseleers van Thassos (ruth@thassos.be / 0032 489 71 50 68)
Rashif El Kaoui
Regie
Rashif El Kaoui (Diest, 1988) is acteur, rapper, podcastmaker én schrijver. Als kind wilde hij tolk worden. De fascinatie voor taalbeheersing is gebleven; Rashif is rapper in het hiphopcollectief Equal en acteur in bezit van een Mastersgraad in Woordkunst. Ondernemend is hij ook, als medeoprichter van het VOF Nanda Yo, dat zich specialiseert in commerciële en artistieke audiovisuele producties. En dan geeft hij nog les in welsprekendheid, aan de Academie voor Woord te Mortsel.
Ahmet Polat
Fotograaf
Ahmet Polat (Roosendaal, 1978) is fotograaf en filmregisseur. Voor zijn documentaire fotografie won hij verschillende grote prijzen, waaronder de ICP Infinity Award in 2006. En terecht. De gevolgen van een verwoestende aardbeving, het dagelijks leven van een vluchteling, de veranderende stad; wanneer Ahmet het vastlegt pakt hij op een verfrissende manier de kern. En dat trekt je oog, onweerstaanbaar. Ahmet werkt zowel autonoom als in opdracht maar is altijd begaan.
Educatie
Kijkwijzer : 15+
Naar aanleiding van belangstelling voor deze voorstelling vanuit het onderwijs, graag contact opnemen met de afdeling educatie via educatie@hzt.nl. Educatief materiaal welke beschikbaar is voor onze voorstellingen, is
uiterlijk twee weken voor de première beschikbaar via onze educatiepagina.
Op deze pagina zijn ook onze workshops en andere educatieve
toepassingen te vinden. Nagesprekken, inleidingen en maatwerk
organiseren wij graag op verzoek.
Voor iedere school die onze voorstellingen in het land bezoekt stellen wij een exemplaar van ons Theejater-spel beschikbaar; zowel educatiemakers, programmeurs als kunstvakdocenten kunnen dit exemplaar opvragen door contact met ons op te nemen.