Reis naar verleden en toekomst
De Bastaard
Voor Rashif en Ahmet is hun vader een groot pijnpunt in hun leven. Terwijl Ahmet zijn eerste reis naar Turkije op zijn 17e maakte nam Rashif vanaf zijn 11e al afstand van zijn vader, die overleed in 2012 en begraven werd in het Zuid-Franse dorpje Clara. Rashif heeft zijn graf nooit bezocht en hij is nooit naar zijn familie in Marokko geweest. Ahmet gelooft dat een reis naar beide plekken de beste stap zou zijn voor Rashif. Een terugkeer naar waar hij nooit geweest is, om het bloed te begrijpen dat door hem vloeit. De reis vormt een ritueel, een poging om een eigen plek te vinden in een wereld waarin zij als ‘bastaards’ niet gewild zijn. De reis voert hen door Nederland, België, Frankrijk, Spanje en Marokko. Rashif en Ahmet reconstrueren de route van Rashifs vader die vanuit de Atlas naar Vlaanderen reisde en uiteindelijk stierf in Zuid-Frankrijk.
Van dit project komt er ook een documentaire bij Het Uur van de Wolf van NTR (NPO).
Meer info
Na de meerjarige samenwerking aan het crossmediale project De Man Is Lam komen Rashif el Kaoui, Ahmet Polat en Lucas De Man met een tweede grote project. Tijdens hun gezamenlijke zoektocht naar nieuwe inzichten over masculiniteit stak bij Rashif en Ahmet, iedere keer de thematiek van migratie de kop op. Tussen de linkse discussies over gender fluïditeit, bi-culturaliteit en intergenerationele relaties en aan de andere kant het gedachtegoed van rechts waar termen als kleur bekennen, kant kiezen en zwart-wit denken veel gebezigd worden is er weinig ruimte voor een zoektocht naar hoe je je als man met een migratieverleden daartoe moet verhouden.
De Bastaard start met een reis van Ahmet en Rashif. Ahmet filmt de hele reis als een dagboek maar hij is tegelijkertijd personage. Via anekdotes over zijn eigen reis naar zijn (Turkse) vaderland stelt hij Rashif vragen. Als een vader is hij soms advocaat van de duivel, soms bescheiden en luisterend. Van de reis wordt een documentaire gemaakt en die vormt weer de basis voor het theaterstuk waarin Rashif terugblikt, reflecteert en vooruit kijkt. Het scenebeeld zal bestaan uit drie schermen: één middenscherm en twee zijschermen. Zodanig dat het perspectief van een rijdende auto ontstaat. Letterlijke een roadmovie op scene dus, waarin slam poetry, film, proza en vertelling elkaar zullen afwisselen.
“Ik ben een bastaard, een halfbloed, een vuilnisbakkenras. Veelal een passe-par-tout, nog vaker een passe-par-rien. Mijn X-chromosoom komt uit de Vlaamse Kempenklei, mijn Y-chromosoom uit het mulle Atlaszand. Ik zou niet mogen zijn. Ik ben problematisch. Ik doe denken aan een verleden liefst vergeten. Ik ben een bastaard.”
Rashif en Ahmet
Rashif en Ahmet zijn het gewend om zich aan te passen aan hun omgeving. Beide herkennen zich in de plek van de ‘outcast’, maar fungeren in hun professionele leven als de ‘diplomaat’. Toch is hun stijl van diplomatie verschillend. Rashif is eerder gereserveerd, beschouwend, steeds bewust niemand te schofferen. Ahmet is direct, gaat conflict aan, ziet juist in conflict de mogelijkheid tot verbinding. Dit leidt soms tot wrevel en gepikeerdheid.
“Rashif: maakt het uit als ik de reis maak? Wordt ik er anders van, ga ik hem beter begrijpen? Ahmet: Nee, je gaat hem niet beter begrijpen, maar je bent wel van het gezeik af. Het graf/land van herkomst van onze vaders is de stok achter de deur maar is niet het doel zelf. Om deze reis samen met een vriend te kunnen maken is veel waardevoller dan het eindpunt.”
Onderwijs
De Bastaard is ook te boeken als schoolvoorstelling
geschikt voor 15+, bovenbouw vmbo-tl/havo/vwo, mbo theater of audiovisueel
beschikbaar lesbrief, inleiding, workshops, nagesprek
in combinatie met HZT workshops Write Now! , Me, Myself & My identity , I’ve got the power
“In elk koningsdrama heb je de bastaard die ook zijn deel van de koek opeist. Altijd negatief geportretteerd, wij herstellen dat beeld in ere want de toekomst is niet alleen aan de vrouw, ook zeker aan de bastaard. En nu moet ik als monoculturele Belg wederom zwijgen.”
Helden
Binnen het thema Helden spelen wij ook de voorstellingen Sartre & De Beauvoir, Radman en Oost-Indisch Doof.
Rashif El Kaoui
Tekst, concept en spel
Rashif El Kaoui (Diest, 1988) is acteur, rapper, podcastmaker én schrijver. Als kind wilde hij tolk worden. De fascinatie voor taalbeheersing is gebleven; Rashif is rapper in het hiphopcollectief Equal en acteur in bezit van een Mastersgraad in Woordkunst. Ondernemend is hij ook, als medeoprichter van het VOF Nanda Yo, dat zich specialiseert in commerciële en artistieke audiovisuele producties. En dan geeft hij nog les in welsprekendheid, aan de Academie voor Woord te Mortsel.
Ahmet Polat
Video en spel
Ahmet Polat (Roosendaal, 1978) is fotograaf en filmregisseur. Voor zijn documentaire fotografie won hij verschillende grote prijzen, waaronder de ICP Infinity Award in 2006. En terecht. De gevolgen van een verwoestende aardbeving, het dagelijks leven van een vluchteling, de veranderende stad; wanneer Ahmet het vastlegt pakt hij op een verfrissende manier de kern. En dat trekt je oog, onweerstaanbaar. Ahmet werkt zowel autonoom als in opdracht maar is altijd begaan.
Michelle Samba
Live muziek
Lucas De Man
Eind-regie
Piet Menu
Artistiek advies