Before/After door NITE: ''Wat ben ik blij dat ze het wel hebben opgenomen want deze ‘experience’ was geweldig!'' #HZTEAM
Het NITE-ensemble, met acteurs van het Noord Nederlands Toneel, dansers van Club Guy & Roni en musici van Asko|Schönberg & Slagwerk Den Haag, werd door de Corona crisis gedwongen te stoppen met de repetities voor hun nieuwe voorstelling Before/After, geregisseerd door Guy Weizman. In plaats van een live première beleefde de voorstelling vorige week een unieke online première tijdens de NITE nights in het NITE Hotel. Het ensemble zag hun kans schoon en nam op 13 maart, toen je nog met zovelen bij elkaar mocht komen, de hele voorstelling op. Weizman vertelde in de live Q&A na de voorstelling dat de registratie niet werd opgenomen met dit doel voor ogen, maar wat ben ik blij dat ze het wel hebben opgenomen want deze ‘experience’ was geweldig!
Door: Tosca Sommerdijk
Om 19:30u zat ik klaar achter mijn laptop, want toen gingen ‘de deuren open’. In zo’n vijf van de 23 online-kamers van het NITE Hotel begonnen allerlei live performances. Zo zag ik in kamer 8 Igor Podsiadly een fysieke performance doen en in kamer 11 luisterde ik naar Bram van der Heijden en Veerle van Overloop die elkaar brieven hadden geschreven gedurende deze quarantaine. Tegelijkertijd zag je alle andere toeschouwers via de ondertussen welkbekende Zoom vierkantjes. Naast deze live performances waren in alle 23 kamers andere ‘permanente’ werken te zien van het ensemble, een soort live kunsthal.
Om 20:15u ging dan eindelijk ‘de zaal’ open, waar om 20:30u de première zou beginnen van Before/After. In de ‘zaal’, aka: een Zoom sessie, zag je Guy Weizman vanuit een studio die fungeerde als een soort gamemaster. Hij leidde de voorstelling in en interviewde verschillende mensen. En toen, iets na half negen, begon de voorstelling eindelijk! De openingsscène was van een schijnbare oude vrouw, gespeeld door Bien de Moor, die vastzit in een hotelkamer. Langzaam komen we steeds meer te weten over, ogenschijnlijk, haar verleden. Dit verleden wordt gespeeld door verschillende acteurs en dansers uit het NITE-ensemble. Allerlei verschillende verhaallijnen lopen door elkaar en vinden plaats achter de hotelkamer. Maar doordat deze scènes worden gefilmd en geprojecteerd op twee grote schermen net boven de hotelkamer krijg je alles duidelijk mee.
Een belangrijke toevoeging, of misschien gewoon onderdeel van de onlineversie, is dat deze beelden worden versneden met de andere shots. Wij zien het dus niet enkel en alleen via de schermen of in de achtergrond, maar ook als echt beeld. De muziek van Asko| Schönberg en Slagwerk Den Haag geeft de hele voorstelling een soort onheilspellende en soms bombastische onderlaag. Het geheel doet me denken aan straattheater, waar alles vaak overal op bijvoorbeeld een plein speelt en waar je als publiek moet kiezen waar je naartoe kijkt. De dansers van Club Guy & Roni bewegen zich feilloos door de scènes en shots en zijn in hun choreografieën prachtig om naar te kijken.
Ik vond dit een geweldige manier om in het theater alsnog naar de mensen te kijken, en zoals in het live nagesprek ook al werd gezegd was dit totaal niet saai en had je echt het gevoel dat je naar een nieuw soort genre zat te kijken, niet naar zomaar een registratie. Daarnaast is het heerlijk om in het NITE Hotel rond te dwalen en in de verschillende kamers te mogen kijken. Dankjewel NITE!
Beleefd via https://www.nitehotel.nl/