muzikaal spektakel over het leven in de stad

Het Zuidelijk Toneel brengt een swingend en theatraal Stadsspektakel in regie van Matthijs Rümke. Het ensemble van zes acteurs, zes zangers en het 11-koppige Willem Breuker Kollektief vormt samen met een grote groep spelers uit de stad waar de voorstelling speelt een bonte parade van gelukszoekers in Mahagonny Songspiel & Het lied van (de stad*).

Het Zuidelijk Toneel is de 10 verschillende steden ingetrokken waar de voorstelling gaat spelen om van dit spektakel een echt Stadsspektakel te maken en staat op het toneel samen met onder andere een kinderklas, een koor en amateurspelers uit de stad.

Nadat Matthijs Rümke eerder dit seizoen Richard III regisseerde met muziek van Tom Waits, kiest hij opnieuw voor muziektheater. Dit keer met de energieke composities van Kurt Weill en Willem Breuker en de scherpe teksten van Bertolt Brecht en Tom de Ket.

Bertolt Brecht en Kurt Weill maakten in 1927, vlak voor de eerste wereldwijde crisis, de Mahagonny Songspiel: een muzikale, politieke satire over het verlangen naar de perfecte stad. Over verveling. Over genotzucht. Over geld en er nooit genoeg van kunnen hebben. In zeven korte scènes zien we de eindeloze zoektocht van de mens naar geluk. ‘Show us the way to the next whisky bar’, zingen ze. Toch groeit de onrust. Toch blijven ze dolen. En dat is pas het begin van de avond.

In het tweede deel, Het lied van (de stad *), zien we het moderne stadsleven voorbij trekken in een aaneenschakeling van fi lmische stadstaferelen. Op een manier die nooit eerder op het toneel vertoond is, trekt het ensemble voorbij in rijdende decorstukken waarop gespeeld, gezongen en geprotesteerd wordt. Centraal staat een man die de rol heeft van bewaker van onze rechtsstaat: de politieagent.

In 2010 hebben we alles voorhanden waar we vroeger voor moesten vechten. De verzorgingsstaat is een feit. We hebben vrijheid van meningsuiting. Internet. Antidepressiva. Zelfhulpboeken. Maar hebben we ook het geluk gevonden? Of leven we nu juist onder druk van targets en balans tussen werk en privé? Is het tijd om de kont weer eens tegen de krib te gooien? Tijd om het heft terug in eigen handen te nemen en de tent af te breken?

Het Willem Breuker Kollektief
Mahagonny Songspiel kon met niemand anders dan met Willem Breuker en zijn Kollektief, vond regisseur Matthijs Rümke. Het Willem Breuker Kollektief geldt niet alleen voor Rümke als expert in het spelen van de ‘sound’ van Kurt Weill. Al sinds de oprichting in 1974 staat het Kollektief bekend als de anarchisten van de Nederlandse jazz. Breuker’s muzikale oeuvre van meer dan 500 composities is een mengeling van jazz en hedendaagse, klassieke muziek en zijn werkmethode klopt als geen ander met de pamflettistische stijl van Brecht en Weill. Voor Willem Breuker staat de muzikant namelijk midden in de maatschappij en het Kollektief speelt niet alleen op reguliere podia, maar net zo graag op stadspleinen en bij protestacties.
Midden in de voorbereidingen van onze voorstelling stierf Willem Breuker. Zijn bestaande muziekcomposities vormen nu, gespeeld door de muzikanten van zijn Willem Breuker Kollektief, het muzikale hart van Het lied van (de stad*).

* De titel van het 2e deel is Het lied van [+ de naam van de stad waar de voorstelling speelt]
Achtereenvolgens zijn dit: Zwolle, Tilburg, Eindhoven, Roosendaal, Breda, ‘s-Hertogenbosch, Heerlen, Utrecht, Den Haag en Rotterdam.

huis van het zuiden

halverwege omgedraaid

nannies only

shakespeare's strandfeest

dag van het amateurtheater

ns try-out festival

geen vijand

bejaarden & begeerte

scheppingsdefect

hartstocht

boom

hyperanalemma

 

ARCHIEF 12/13

ARCHIEF 11/12

ARCHIEF 09/10

ARCHIEF 08/09

ARCHIEF 07/08

ARCHIEF 06/07

ARCHIEF 05/06